В России существует несколько икон, иллюстрирующих Великий Акафист Божией Матери. Эти иконы, в среднике (центральной части) имея изображение Богородицы на престоле, в клеймах отражают содержание Акафиста "по-икосно" и "по-кондачно", целиком охватывая буквальный смысл и значение праздника Похвалы. Одна из таких икон 16 века, хранящаяся в Русском Музее, представлена вниманию наших читателей. (Нажмите на изображение для увеличения)
Средник иконы и ее клейма, иллюстрирующие Акафист, составляют единую тему, связаны общими образами и символами.
Иконография сложилась в византийском искусстве, появление подобной композиции относится к 14 веку.
Извод средника относится к фреске Похвальского придела Успенского собора Московского Кремля (1480-е гг.).
Состав клейм восходит к разным источникам. Многие из них повторяют схемы из росписей Дионисия в соборе Рождества Богородицы Ферапонтова монастыря. Другие характерны для русской станковой живописи 15-16 вв.
Изысканно-утонченная форма песнопений и их многоплановая символика отразилась и на характере художественно-выразительного языка иконы.
Икос 1: Ангел предстатель с небесе послан бысть, рещи Богородице: радуйся! и со безплотным гласом воплощаема Тя зря Господи, ужасашеся и стояше, зовый к Ней таковая: радуйся, Еюже радость возсияет: радуйся, Еюже клятва исчезнет. Радуйся, падшаго Адама воззвание: радуйся, слез Евиных избавление. Радуйся, высото неудобовосходимая человеческими помыслы: радуйся, глубино неудобозримая и ангельскима очима. Радуйся, яко еси Царево седалище: радуйся, яко носиши Носящаго вся. Радуйся, звездо являющая Солнце: радуйся, утробо Божественнаго воплощения. Радуйся, Еюже обновляется тварь: радуйся, Еюже покланяемся Творцу. Радуйся Невесто Неневестная.
Благовестие Ангела
Кондак 2: Видящи святая Себе в чистоте, глаголет Гавриилу дерзостно: преславное твоего гласа неудобоприятельно души Моей является: безсеменнаго бо зачатия рождество како глаголеши, зовый: Аллилуиа.
Кондак 3: Сила Вышняго осени тогда к зачатию браконеискусную, и благоплодная Тоя ложесна, яко село показа сладкое, всем хотящим жати спасение, внегда пети сице: Аллилуиа.
Благовещение
Икос 2: Разум недоразумеваемый, разумети Дева ищущи, возопи к служащему: из боку чисту, сыну како есть родитися мощно, рцы Ми? К Нейже он рече со страхом, обаче зовый сице: радуйся, совета неизреченнаго таиннице: радуйся, молчания просящих веро. Радуйся, чудес Христовых начало: радуйся, велений Его главизно. Радуйся, лествице небесная, еюже сниде Бог: радуйся, мосте преводяй сущих от земли на небо. Радуйся, ангелов многословущее чудо: радуйся бесов многоплачевный струпе. Радуйся, Свет неизреченно родившая: радуйся, еже како, ни единагоже научившая. Радуйся, премудрых превосходящая разум: радуйся, верных озаряющая смыслы. Радуйся Невесто Неневестная.
Кондак 3: Сила Вышняго осени тогда к зачатию браконеискусную, и благоплодная Тоя ложесна, яко село показа сладкое, всем хотящим жати спасение, внегда пети сице: Аллилуиа.
Благовещение
Икос 3: Имущи Богоприятную Дева утробу, востече ко Елисавети: младенец же оноя абие познав Сея целование, радовашеся, и играньми яко песньми вопияше к Богородице: радуйся, отрасли неувядаемыя розго: радуйся, плода безсмертнаго стяжание. Радуйся, Делателя делающая Человеколюбца: радуйся, Садителя жизни нашея рождшая. Радуйся, ниво, растящая гобзование щедрот: радуйся, трапезо, носящая обилие очищений. Радуйся, яко рай пищный процветаеши: радуйся, яко пристанище душам готовиши. Радуйся, приятное молитвы кадило: радуйся, всего мира очищение. Радуйся, Божие к смертным благоволение: радуйся, смертных к Богу дерзновение. Радуйся Невесто Неневестная.
Встреча Марии и Елисаветы
Кондак 4: Бурю внутрь имея помышлений сумнительных, целомудренный Иосиф смятеся, к Тебе зря небрачней, и бракоокрадованную помышляя, Непорочная: уведев же Твое зачатие от Духа Свята, рече: Аллилуиа.
Богоматерь и Иосиф Обручник
Кондак: Взбранной Воеводе победительная, яко избавльшеся от злых, благодарственная восписуем Ти раби Твои Богородице: но яко имущая державу непобедимую, от всяких нас бед свободи, да зовем Ти: Радуйся Невесто Неневестная.
Кондак 5: Боготечную звезду узревше волсви, тоя последоваша зари: и яко светильник держаще ю, тою испытаху крепкаго Царя: и достигше Непостижимаго, возрадовашася Ему вопиюще: Аллилуиа.
Волхвы
Икос 5: Видеша отроцы халдейстии на руку Девичу, Создавшаго рукама человеки, и Владыку разумевающе Его, аще и рабий прият зрак, потщашася дарми послужити Ему, и возопити Благословенней: радуйся, звезды незаходимыя Мати: радуйся, заре таинственнаго дне. Радуйся, прелести пещь угасившая: радуйся, Троицы таинники просвещающая. Радуйся, мучителя безчеловечнаго изметающая от начальства: радуйся, Господа Человеколюбца показавшая Христа. Радуйся, варварскаго избавляющая служения: радуйся, тимения изымающая дел. Радуйся, огня поклонение угасившая: радуйся, пламене страстей изменяющая. Радуйся, верных наставнице целомудрия: радуйся, всех родов веселие. Радуйся Невесто Неневестная.
Поклонение волхвов
Кондак 6: Проповедницы богоноснии бывше волсви, возвратишася в Вавилон, скончавше Твое пророчество: и проповедавше Тя Христа всем, оставиша Ирода яко буесловяща, не ведуща пети: Аллилуиа.
Путешествие волхвов
Икос 6: Возсиявый во Египте просвещение истины, отгнал еси лжи тьму: идоли бо его Спасе, не терпяще Твоея крепости, падоша. Сих же избавльшиися вопияху к Богородице: радуйся, исправление человеков: радуйся, низпадение бесов. Радуйся, прелести державу поправшая: радуйся, идольскую лесть обличившая. Радуйся море, потопившее фараона мысленнаго: радуйся, каменю, напоивший жаждущия жизни. Радуйся, огненный столпе, наставляяй сущия во тьме: радуйся, покрове миру, ширший облака. Радуйся пище, манны приемнице: радуйся, сладости святыя служительнице. Радуйся, земле обетования: радуйся, из неяже течет мед и млеко. Радуйся Невесто Неневестная.
Бегство в Египет
Кондак 7: Хотящу Симеону от нынешняго века претавитися прелестнаго, вдался еси яко Младенец тому: но познался еси ему и Бог совершенный. Темже удивися Твоей неизреченней премудрости, зовый: Аллилуиа.
Сретение
Икос 7: Новую показа тварь явлься Зиждитель, нам от Него бывшим, из безсеменныя прозяб утробы, и сохранив Ю, якоже бе, нетленну. Да чудо видяще воспоим Ю, вопиюще: радуйся, цвете нетления: радуйся, венче воздержания. Радуйся, Воскресения образ облистающая: радуйся, ангельское житие являющая. Радуйся древо светлоплодовитое, от негоже питаются вернии: радуйся древо благосеннолиственное, имже покрываются мнози. Радуйся, во чреве носящая Избавителя плененным: радуйся, рождшая Наставника заблуждшим. Радуйся, Судии праведнаго умоление: радуйся, многих согрешений прощение. Радуйся, одеждо нагих дерзновения: радуйся, любы всякое желание побеждающая. Радуйся Невесто Неневестная.
Христос и апостолы
Кондак 8: Странное рождество видевше, устранимся мира, ум на небеса преложше: сего бо ради высокий Бог, на земли явися смиренный Человек, хотяй привлещи к высоте, Тому вопиющия: Аллилуиа.
Преподобные
Икос 8: Весь бе в нижних, и вышних никакоже отступи неописанное Слово: снизхождение бо Божественное, не прехождение же местное бысть, и рождество от Девы Богоприятныя, слышащия сия: радуйся, Бога невместимаго вместилище: радуйся, честнаго таинства двери. Радуйся, неверных сумнительное слышание: радуйся, верных известная похвало. Радуйся, колеснице пресвятая, Сущаго на херувимех: радуйся, селение преславное, Сущаго на серафимех. Радуйся, противная в тожде собравшая: радуйся, девство и рождество сочетавшая. Радуйся, Еюже разрешися преступление: радуйся, Еюже отверзеся рай. Радуйся, ключу Царствия Христова: радуйся, надеждо благ вечных. Радуйся Невесто Неневестная.
Деисис
Кондак 9: Всякое естество ангельское удивися, великому Твоего вочеловечения делу: неприступнаго бо яко Бога, зряше всем приступнаго Человека, нам убо спребывающа, слышаща же от всех: Аллилуиа.
Спаситель
Икос 9: Ветия многовещанныя, яко рыбы безгласныя, видим о Тебе Богородице: недоумевают бо глаголати, еже како, и Дева пребываеши, и родити возмогла еси? Мы же таинству дивящеся, верно вопием: радуйся, премудрости Божия приятелище: радуйся, промышления Его сокровище. Радуйся, любомудрыя немудрыя являющая: радуйся, хитрословесныя безсловесныя обличающая: радуйся, яко обуяша лютии взыскателе: радуйся, яко увядоша баснотворцы. Радуйся, афинейская плетения растерзающая: радуйся, рыбарския мрежи исполняющая. Радуйся, из глубины неведения извлачающая: радуйся, многи в разуме просвещающая. Радуйся, кораблю хотящих спастися: радуйся, пристанище житейских плаваний. Радуйся Невесто Неневестная.
Ветия многовещанные
Кондак 10: Спасти хотя мир, Иже всех Украситель, к сему самообетован прииде, и Пастырь сый яко Бог, нас ради явися по нам Человек: подобным бо подобное призвав, яко Бог слышит: Аллилуиа.
Спасти хотяй мир
Икос 10: Стена еси девам Богородице Дево, и всем к Тебе прибегающим: ибо небесе и земли Творец устрои Тя Пречистая, вселься во утробе Твоей, и вся приглашати Тебе научив: радуйся, столпе девства: радуйся, дверь спасения: радуйся, начальнице мысленнаго наздания: радуйся, подательнице Божественныя благости. Радуйся, Ты бо обновила еси зачатыя студно: радуйся, Ты бо наказала еси окраденныя умом. Радуйся, тлителя смыслов упражняющая: радуйся, сеятеля чистоты рождшая. Радуйся, чертоже безсеменнаго уневещения: радуйся, верных Господеви сочетавшая. Радуйся, добрая младопитательнице девам: радуйся, невестокрасительнице душ святых. Радуйся Невесто Неневестная.
Стена еси девам
Кондак 11: Пение всякое побеждается, спростретися тщащееся ко множеству многих щедрот Твоих: равночисленныя бо песка песни аще приносим Ти Царю Святый, ничтоже совершаем достойно, яже дал еси нам Тебе вопиющим: Аллилуиа.
Кондак 12: Благодать дати восхотев долгов древних, всех долгов решитель человеком, прииде Собою ко отшедшим Того благодати: и раздрав рукописание, слышит от всех сице: Аллилуиа.
Благодать дати восхотев
Икос 12: Поюще Твое Рождество, хвалим Тя вси, яко одушевленный храм Богородице: во Твоей бо вселився утробе, содержай вся рукою Господь, освяти, прослави, научи вопити Тебе всех: радуйся, селение Бога и Слова: радуйся, святая святых большая. Радуйся, ковчеже позлащенный Духом: радуйся, сокровище живота неистощимое. Радуйся, честный венче царей благочестивых: радуйся, честная похвало иереев благоговейных. Радуйся, Церкве непоколебимый столпе: радуйся, царствия нерушимая стено. Радуйся, Еюже воздвижутся победы: радуйся, Еюже низпадают врази. Радуйся, тела моего врачевание: радуйся, души моея спасение. Радуйся Невесто Неневестная.
Взбранная Воеводо
Кондак 13: О всепетая Мати, рождшая всех святых Святейшее Слово, нынешнее приемши приношение, от всякия избави напасти всех, и будущия изми муки, Тебе вопиющих: Аллилуиа.
Знаете ли вы Москву?
Какая улица в столице самая длинная, где растут самые старые деревья, кто изображен на памятнике сырку «Дружба», откуда взялось название Девичье поле и в какой стране находится село Москва?
Ученье — свет
Приближается 1 сентября, день, дети снова пойдут в школу. Знаем ли мы, как и чему учились наши предки, какие у них были школы, какие учителя?
Крещение Руси
День Крещения Руси пока что не объявлен государственным праздником. Однако этот поворотный момент в истории России изменил русскую государственность, культуру, искусство, ментальность и многое другое.
Счастливые годы последней императорской семьи
Мы больше знаем о мученическом подвиге и последних днях жизни этой семьи, чем о том, что предшествовало этому подвигу. Как и чем жила августейшая семья тогда, когда над ней не тяготела тень ипатьевского дома, когда еще живы были традиции и порядки аристократической императорской России?
Русские святые
Кто стал прототипом героя «Братьев Карамазовых»? В честь кого из русских святых назвали улицу на острове Корфу? Кто из наших преподобных не кормил медведя? Проверьте, знаете ли вы мир русской святости, ответив на вопросы нашей викторины
Апостолы Петр и Павел: рыбак и фарисей
Почему их память празднуется в один день, где был раскопан дом Петра, какие слова из послания к Солунянам стали советским лозунгом и кто был Павел по профессии.
400-летие дома Романовых: памятные места
Ко дню России предлагаем викторину о царской династии Романовых.
Династия Романовых и благотворительность
В год 400-летия воцарения в России династии Романовых вспоминаем служение царей и цариц делам милосердия.
Пасха
Зачем идет крестный ход знаете? А откуда пошел обычай красить яйца? А когда отменяются земные поклоны? Кто написал канон «Воскресения день»?
Великий пост
Проверьте себя, хорошо ли вы знаете постное богослужение.
СретениеРождественская викторина
Читайте также:
Великий Акафист Божией Матери: Неседальная песнь субботы Впереди суббота пятой недели Великого Поста. В пятницу, накануне, на праздничной утрене уже субботнего церковного дня, читается Великий Акафист Божией Матери. Такой день бывает только один раз в Церковном году. Это праздник Похвала Божией Матери или, как еще называют этот день день, Суббота Акафиста
На реках Вавилонских: ненавистные младенцы В субботу на Утрени последний раз в этом году прозвучит 136 псалом – скорбная, покаянная песнь «На реках Вавилонских». О чем в ней поется? Что это за окаянная дочь Вавилона и младенцы, которых надо разбить о камень? Это греховные страсти, которые надо возненавидеть в себе и умертвить, пока они еще не выросли. Рассказывает протоиерей Игорь ГАГАРИН
Акафист Богородице был написан как алфавитный акростих 19 апреля вечером церквях читается Акафист Пресвятой Богородице. Почему почти во всех славянских акафистах 1-й икос начинается со слова Ангел (или его производных), 2-й кондак – с форм глагола видети, а 4-й кондак – со слов буря или бурный? Объясняет священник Феодор ЛЮДОГОВСКИЙ
Канон преподобного Андрея: причем тут ближний? Чтение Великого Канона Преподобного Андрея Критского вводит нас в удивительный мир Библии. Удивительный по силе, удивительный по глубине, удивительный по вдохновению и по той красоте приближения к жизни каждого, что раскрывается нам в этих священных текстах. Своими мыслями о Каноне с нами поделился диакон Августин Соколовски, преподаватель Фрибургского Университета в Швейцарии и в Киевской Духовной Академии
Как устроена Страстная седмица? Оказывается, на Страстной седмице совершается еще один чин прощения — за все обиды, которые мы причинили друг другу во время Великого поста, а чтение 12 Евангелий раньше были шествием по городу — на остановках читали, на переходах пели. Подробнее строй богослужения Страстной седмицы объясняет Илья КРАСОВИЦКИЙ, старший преподаватель кафедры практического богословия ПСТГУ
Последняя неделя Четыредесятницы: особенности богослужения Пятое воскресенье Великого поста – словно бы период затишья перед великими событиями Входа Господня в Иерусалим и Страстей Христовых. Оно посвящено преподобной Марии Египетской, о которой уже вспоминали в четверг прошедшей седмицы. Разбираемся, в чем особенности службы в этот день и в остальные дни последующей недели
Начался Великий пост: особенности богослужения Что такое «библейские песни», какие читаются пророчества, почему на сужбах в два раза больше псалмов, когда кладутся земные поклоны – рассказываем об особенностях служб первой седмицы Великого поста
«С нами Бог»: кто должен покориться кающимся? В первые четыре дня Великого поста мы слышим Великий покаянный канон преподобного Андрея Критского. Его тропари проникнуты сокрушением в грехах, признанием собственной немощи и негодности. А затем следует торжественное песнопение «С нами Бог!» с призывом «языкам» покоряться. Чем объясняется резкая перемена настроения, рассказывает священник Феодор ЛЮДОГОВСКИЙ.
Иконы Успения: то о чем умалчивают Евангелия 28 августа -- последний летний праздник: Успение Пресвятой Богородицы. Священное Писание молчит об обстоятельствах Ее смерти и погребения. Зато красочные предания, зафиксированные в памятниках церковной живописи, сохранили для нас память об этом событии. На облаках апостолы чудесно переносятся в Иерусалим, чтобы лицезреть успение Божией Матери.
Неделя о мытаре и фарисее: Приближение начинается На всенощном бдении сразу же за радостным пением «Воскресение Христово видевшее», ликование внезапно оборвется, погаснут светильники, храм погрузится в темноту и начинает звучать совсем иная песнь «Покаяния отверзи ми двери, Жизнодавче». Подготовка к Великому Посту начинается
Неделя о блудном сыне: мне все позволено? Свобода должна быть «от чего-то» или «для чего-то»? Чем опасен поиск наслаждений? Почему запрещен блуд? В Неделю о блудном сыне читаются слова апостола Павла, которые дают ответ на эти вопросы. Объясняет архимандрит Ианнуарий (ИВЛИЕВ)
Литургия Иоанна Златоуста и Василия Великого – в чем разница? В воскресные дни Великого поста совершается не привычная нам литургия свт. Иоанна Златоуста (она постом служится по субботам), а литургия свт. Василия Великого. В чем заключаются различия между двумя литургиями – рассказывает священник Феодор ЛЮДОГОВСКИЙ.
Неделя о блудном сыне: особенности богослужения Из чего состоит служба в Неделю о блудном сыне? Какие песнопения будут исполняться впервые? О чем псалом «На реках Вавилонских»? Песнопения Недели о блудном сыне создают единую историю путешествия «туда, и обратно»: в бездну греха, и назад к Отцу
Родительская суббота: живые и мертвые Профессор кафедры патрологии и систематического богословия ПСТГУ протоиерей Борис ЛЕВШЕНКО рассказал, в чем суть адских мук, и как живые могут помочь мертвым
Литургия Преждеосвященных Даров: особенности богослужения Рассказываем, почему Литургия Преждеосвященных Даров бывает только Постом, почему Дары освящаются заранее, Почему в древности она служилась вечером и почему не принято причащать на ней младенцев
Мария Египетская: святая грешница 21 апреля празднуется память преподобной Марии Египетской. Почему бывшая блудница вошла в троицу святых, символизирующих великопостное "училище благочестия", вместе с двумя великими православными молитвенниками и мистиками - свт. Григорием Паламой и преподобным Иоанном Лествичником?
Богородичные песнопения: соединение несовместимого Православные литургические песнопения, посвященные пресвятой Богородице, как правило, очень сложны и «догматичны». Это особенно заметно при сравнении с традиционной латинской гимнографией, с такими ее классическими образцами, как Stella Maris («Звезда морей»), Pulcherrima Rosa («Прекраснейшая Роза»), Ave Regina («Радуйся, Царица»)… Совершенная чистота, дивная красота, несравненное милосердие Девы – их лирическая тема.
Перепечатка материалов сайта в интернете возможна только при наличии активной гиперссылки на сайт журнала «Нескучный сад».
Перепубликация в печатных изданиях возможна только с письменного разрешения редакции.