Во многих храмах Москвы прихожане стараются подпевать, в некоторых храмах даже практикуется «народное пение». Участвовать в богослужении можно и молча. Но в любом случае богослужебные тексты хорошо бы понимать, удобно следить глазами за текстом ключевых богослужебных песнопений. Размещаем текст для общего народного пения к праздничной всенощной и литургии
Крещение Господне, прп. Андрей Рублев, 1405 г.
ОСНОВНЫЕ ТЕКСТЫ СЛУЖБЫ И ПЕСНОПЕНИЯ ДЛЯ ОБЩЕНАРОДНОГО ПЕНИЯ
Свято́е Богоявле́ниеКреще́ние Го́спода Бо́га и Спа́са на́шего Иису́са Христа́
С нами Бог, разумейте языцы, / и покаряйтеся: / Яко с нами Бог.
Услышите до последних земли: / Яко с нами Бог.
Могущии покаряйтеся: / Яко с нами Бог.
Аще бо паки возможете, / и паки побеждени будете: / Яко с нами Бог.
И иже аще совет совещаваете, / разорит Господь: / Яко с нами Бог.
И слово, еже аще возглаголете, / не пребудет в вас: / Яко с нами Бог.
Страха же вашего не убоимся, / ниже смутимся: / Яко с нами Бог.
Господа же Бога нашего Того освятим, / и Той будет нам в страх: / Яко с нами Бог.
И аще на Него надеяся буду, / будет мне во освящение: / Яко с нами Бог.
И уповая буду на Него, / и спасуся Им: / Яко с нами Бог.
Се аз и дети, яже ми даде Бог: / Яко с нами Бог.
Людие ходящии во тьме, / видеша свет велий: / Яко с нами Бог.
Живущии во стране и сени смертней, / свет возсияет на вы: / Яко с нами Бог.
Яко Отроча родися нам, / Сын, и дадеся нам: / Яко с нами Бог.
Егоже начальство бысть на раме Его: / Яко с нами Бог.
И мира Его несть предела: / Яко с нами Бог.
И нарицается Имя Его, / Велика Совета Ангел: / Яко с нами Бог.
Чуден Советник: / Яко с нами Бог.
Бог крепок, Властитель, / Начальник мира: / Яко с нами Бог.
Отец будущаго века: / Яко с нами Бог.
С нами Бог, разумейте языцы, / и покаряйтеся: / Яко с нами Бог.
Слава Отцу и Сыну и Святому Духу. / С нами Бог.
И ныне и присно и во веки веков. Аминь. С нами Бог. / Яко с нами Бог.
Тропари:
День преше́д, благодарю́ Тя, Го́споди, ве́чер, прошу́, с но́щию без греха́ пода́ждь ми, Спа́се, и спаси́ мя
Слава: День прешед, славословлю Тя, Владыко, вечер, прошу, с нощию безсоблазнство подаждь ми, Спасе, и спаси мя.
И ныне: День прешед, песнословлю Тя, Святый, вечер, прошу, с нощию ненаветен подаждь ми, Спасе, и спаси мя.
Безплотное естество Херувимское, немолчными песньми Тя славословят. Шестокрильная животная серафими, непрестанными гласы Тя превозносят: Ангелов же вся Воинства трисвятыми песньми Тя восхваляют. Прежде бо всех еси Сый Отец, и собезначальна имаши Твоего Сына: и равночестна носяй Духа жизни, Троицы являеши нераздельное.
Пресвята́я Де́во Ма́ти Бо́жия,/ и и́же Сло́ва самови́дцы и слуги́:/ проро́к же и му́ченик вси ли́цы,/ я́ко безсме́ртну иму́ще жизнь:/ о всех моли́теся приле́жно,/ я́ко вси есмы́ в беда́х./ Да пре́лести изба́вльшеся лука́ваго,/ а́нгельскую вопие́м песнь:/ Святы́й, Святы́й, Святы́й, Трисвяты́й Го́споди,// поми́луй и спаси́ нас, ами́нь.
Тропарь праздника, глас 1:
Во Иoрда́не креща́ющуся Тебе́, Го́споди,/ Тро́йческое яви́ся поклоне́ние:/ Роди́телев бо глас свиде́тельствоваше Тебе́,/ возлю́бленнаго Тя Сы́на имену́я,/ и Дух в ви́де голуби́не/ изве́ствоваше словесе́ утвержде́ние./ Явле́йся Христе́ Бо́же// и мир просвеще́й, сла́ва Тебе́.
Кондак праздника, глас 4:
Яви́лся еси́ днесь вселе́нней,/ и свет Твой, Го́споди, зна́менася на нас,/ в ра́зуме пою́щих Тя:/ прише́л еси́ и яви́лся еси́,// Свет Непристу́пный.
СТИХИРЫ на Литии:
Одеваяйся светом, яко ризою, / нас ради по нам быти сподобился eсть, / во струи одевается днесь Иoрданския, / не Сам сих ко очищению требуя, / но нам Собою устрояяй порождение. / О, чудесе! / Без oгня изваряет, / и назидает без сокрушения, / и спасает в Него просвещаeмыя / Христос Бог и Спас душ наших.
Тебе, в Дусе и oгни очищающа грех мира, / зря Креститель грядуща к себе, / ужасаяся и трепеща, вопияше, глаголя: / не смею держати верх Твой пречистый, / Ты мя освяти, Владыко, / Божественным явлением Твоим, / Eдине Человеколюбче.
Приидите, подражаим мудрыя девы, / приидите, срящим явльшагося Владыку, / яко прииде, яко Жених, ко Иоанну. / Иoрдан, видев Тя, убояся и пожда. / Иоанн вопияше: / не смею держати верха Безсмертнаго. / Дух низхождаше в виде голубине освятити воды, / и глас с Небесе: / Сей eсть Сын Мой, / пришедый в мир спасти род человеческий, / Господи, слава Тебе.
Крещается Христос и восходит от воды, / совозводит бо с Собою мир / и зрит разводящаяся Небеса, / яже Адам затвори себе и сущим с ним, / и Дух свидетельствует Божество, / Подобному бо предтичет и глас от Небесе: / оттуду бо свидетельствуемый, Спас душ наших.
Трепеташе рука Крестителева, / егда пречистому Твоему верху коснуся; / возвратися Иордан река вспять, / не дерзая служити Тебе. / Яже бо устыдеся Иисуса Навина, / како Творца своего устрашитися не имяше? / Но все исполнил еси смотрение, Спасе наш, / да спасеши мир явлением Твоим, / Едине Человеколюбче.
СЛАВА: Господи, исполнити хотя, / яже уставил eси от века, / от всея твари служитeли тайны Твоея приял eси: / от Ангел – Гавриила, от человек – Деву, / от Небес – звезду и от вод – Иoрдан, / в немже беззаконие мирское потребил eси, / Спасе наш, слава Тебе.
И НЫНЕ: Днесь всяка тварь просвещается, / днесь всячeская веселятся, / Небесная вкупе и земная, / Ангели и человецы смешаются, / идеже бо Царево пришествие, и чин приходит. / Тецем убо на Иoрдан / и видим вси Иоанна: / како крещает Верх Нерукотворенный и Безгрешный? / Темже, апостольский глас припевающе, согласно возопием: / явися благодать Божия спасительная всем человеком, / озаряющи и подающи верным велию милость.
СТИХИРЫ на стиховне:
На Иoрданстей реце / видев Тя Иоанн, к себе грядуща, глаголаше: / Христе Боже, что к рабу пришел eси, / скверны не имый, Господи? / Во имя же чие Тя крещу? / Oтца? Но Того носиши в Себе. / Сына? Но Сам eси воплотивыйся. / Духа Святаго? / И Сего веси даяти верным усты. / Явлейся Боже, помилуй нас.
Море виде и побеже, / Иoрдан возвратися вспять.
Видеша Тя воды, Боже, / видеша Тя воды и убояшася: / к Твоей бо славе противозрети Херувими не могут, / ниже взирати Серафими, / но, со страхом предстояще, / oвии убо носят, / oвии же славят силу Твою. / С нимиже, Щедре, возвещаем хвалу Твою, глаголюще: / явлейся Боже, помилуй нас.
Что ти eсть море, яко побегло eси? / И тебе, Иoрдане, яко возвратился eси вспять?
Днесь Небесе и земли Творец / приходит плотию на Иoрдан, / Крещения прося Безгрешный, / да очистит мир от лести вражия, / и крещается от раба Владыка всяческих, / и очищение водою роду человеческому дарует. / Тому возопием: / явлейся Боже наш, слава Тебе.
СЛАВА, И НЫНЕ: Еже от Девы Солнце, / видя иже от неплодове светильник светлый, / во Иoрдане просяща Крещения, / ужасом и радостию вопияше к Нему: / Ты мя освяти, Владыко, / Божественным явлением Твоим.
Ны́не отпуща́еши раба́ Твоего́, Влады́ко,/ по глаго́лу Твоему́, с ми́ром;/ я́ко ви́деста о́чи мои́ спасе́ние Твое́,/ е́же еси́ угото́вал пред лице́м всех люде́й,/ свет во открове́ние язы́ков,// и сла́ву люде́й Твои́х Изра́иля.
Тропарь Крещения Господня, глас 1 (трижды):
Во Иoрда́не креща́ющуся Тебе́, Го́споди,/ Тро́йческое яви́ся поклоне́ние:/ Роди́телев бо глас свиде́тельствоваше Тебе́,/ возлю́бленнаго Тя Сы́на имену́я,/ и Дух в ви́де голуби́не/ изве́ствоваше словесе́ утвержде́ние./ Явле́йся Христе́ Бо́же// и мир просвеще́й, сла́ва Тебе́.
Псалом 33:
Благословлю Господа на всякое время, выну хвала Его во устех моих.
О Господе похвалится душа моя, да услышат кротцыи, и возвеселятся.
Возвеличите Господа со мною, и вознесем имя Его вкупе.
Взысках Господа, и услыша мя, и от всех скорбей моих избави мя.
Приступите к Нему и просветитеся, и лица ваша не постыдятся.
Сей нищий воззва, и Господь услыша и, и от всех скорбей его спасе и.
Ополчится ангел Господень окрест боящихся Его, и избавит их.
Вкусите и видите, яко благ Господь: блажен муж, иже уповает Нань.
Бойтеся Господа, вси святи Его, яко несть лишения боящимся Его.
Богатии обнищаша и взалкаша: взыскающии же Господа не лишатся всякого блага.
КОНЕЦ ВЕЛИКОГО ПОВЕЧЕРИЯ. НАЧАЛО УТРЕНИ
(выключается свет, читается шестопсалмие: 3, 37, 62, 87, 102, 142 псалмы)
Бог Господь, и явися нам, благословен грядый во имя Господне
Тропарь Крещения Господня, глас 1 (трижды):
Во Иoрда́не креща́ющуся Тебе́, Го́споди,/ Тро́йческое яви́ся поклоне́ние:/ Роди́телев бо глас свиде́тельствоваше Тебе́,/ возлю́бленнаго Тя Сы́на имену́я,/ и Дух в ви́де голуби́не/ изве́ствоваше словесе́ утвержде́ние./ Явле́йся Христе́ Бо́же// и мир просвеще́й, сла́ва Тебе́.
Далее читаются кафизмы
(по уставу положено читать 2 кафизмы, но в разных храмах в зависимости от традиции, чтение псалтири может быть сокращено до нескольких псалмов или вовсе пропущено)
Величаем Тя, / Живода́вче Христе́,/ нас ра́ди ны́не пло́тию крести́вшагося //
от Иоа́нна в вода́х Иорда́нских.
ПРОКИМЕН, глас 4: Мо́ре ви́де и побеже́,/ Иорда́н возврати́ся вспять.
Стих: Что ти есть, мо́ре, я́ко побе́гло еси́, и тебе́, Иорда́не, я́ко возврати́лся еси́ вспять?
Всякое дыхание / да хвалит Господа.
Стих: Хвалите Бога во святых Его, хвалите Его в утвержении силы Его.
ЕВАНГЕЛИЕ от Матфея (гл. 1: 18–25) (перевод на русский язык)
В то время пришел Иисус из Назарета Галилейского и был крещен Иоанном во Иордане. И тотчас, выходя из воды, увидел разверзающиеся небеса и Духа, как голубя, нисходящего на Него. И голос раздался с небес: "Ты – Сын Мой Возлюбленный, на Тебе Мое благоволение".
Слава: Всяческая днесь да возрадуются, / Христу явльшуся во Иордане.
И ныне: Всяческая днесь да возрадуются, / Христу явльшуся во Иордане.
Бог Слово явися плотию роду человеческому, / стояше креститися во Иордане, / и глаголаше к Нему Предтеча: / како простру руку / и прикоснуся верху Держащаго всяческая? / Аще и от Марии еси Младенец, / но вем Тя, Бога Превечнаго, / по земли ходиши, певаемый от Серафим, / и раб Владыку крещати не научихся. / Непостижиме Господи, слава Тебе.
КАНОН: (ирмосы и катавасии Крещенского канона, читаемого с начала помазания прихожан елеем, в песнях которого раскрывается смысли красота празднуемых сегодня Церковью событий)
Песнь 1: Глубины́ откры́л есть дно/ и су́шею Своя́ влече́т,/ в ней покры́в проти́вныя,/ кре́пкий во бране́х Госпо́дь,// я́ко просла́вися.
Ше́ствует морску́ю волня́щуюся бу́рю,/ су́шу а́бие Изра́иль я́вльшуюся./ Че́рмный же понт триста́ты еги́петския/ покры ку́пно, водостла́нен гроб,// си́лою кре́пкою десни́цы Влады́чни.
Песнь 3: Кре́пость дая́й царе́м на́шим Госпо́дь/ и рог пома́занных Свои́х вознося́й/ от Де́вы ражда́ется, гряде́т же ко Креще́нию./ Тому́, ве́рнии, возопие́м:/ несть свят, я́ко Бог наш.
Ели́цы дре́вних изреши́хомся се́тей/ бра́шен львов, сотре́нных члено́вными,/ ра́дуимся и разшири́м уста́,/ сло́во плету́ще от слове́с сладкопе́ния,/ и́мже к нам наслажда́ется дарова́ний.
Песнь 4: Услы́шах, Го́споди, глас Твой, его́же рекл еси́,/ глас вопию́щаго в пусты́ни,/ я́ко возгреме́л еси́ над вода́ми мно́гими,/ Твоему́ свиде́тельствуяй Сы́ну,/ весь быв соше́дшаго Ду́ха, возопи́:// Ты еси́ Христо́с, Бо́жия му́дрость и си́ла.
Огне́м очи́щся та́йнаго зре́ния,/ поя́ проро́к челове́ков новоде́йство,/ возглаша́ет глас, Ду́хом пле́щущ,/ воплоще́ние явля́ющ неизрече́нна Сло́ва,// И́мже си́льных держа́вы сотро́шася.
Песнь 5: Иису́с, живота́ Нача́льник,/ разреши́ти осужде́ние гряде́т Ада́ма первозда́ннаго,/ очище́ний же, я́ко Бог, не тре́буя,/ па́дшаго очища́ет во Иорда́не,/ в не́мже вражду́ уби́в,// преиму́щ всяк ум мир да́рует.
Врага́ те́мнаго и оскверне́ннаго я́да/ очище́нием Ду́ха измове́ни,/ к но́вой приста́хом небла́зненной стези́,/ вводя́щей в непристу́пную ра́дость, Еди́нем присту́пну,// и́мже Бог примири́ся.
Песнь 6: Глас Словесе́, свети́льник Све́та,/ денни́ца Со́лнца, Предте́ча в пусты́ни,/ – пока́йтеся! – всем вопие́т лю́дем, – и предочи́ститеся:/ се бо предстои́т Христо́с,// от тли мир избавля́яй.
Вожделе́ннаго я́вствова со всеблаже́нным гла́сом Оте́ц,/ Его́же из чре́ва отры́гну:/ ей, – глаго́лет, – Сей соесте́ствен Сын,/ Сый светоза́рен,/ произни́че из челове́ча ро́да:// Сло́во же Мое́ жи́во и Челове́к промышле́нием.
Конда́к Праздника, глас 1:
Яви́лся еси́ днесь вселе́нней,/ и свет Твой, Го́споди, зна́менася на нас,/ в ра́зуме пою́щих Тя:/ прише́л еси́ и яви́лся еси́,// Свет Непристу́пный.
Песнь 7: Ю́ноши благочести́выя, пе́щи о́гненней приобщи́вшияся,/ шумя́щ дух ро́сный невреди́мы сохрани́/ и Бо́жия А́нгела снизхожде́ние./ Те́мже, в пла́мени ороша́еми, благода́рственно воспева́ху:// препе́тый отце́в Го́споди и Бо́же, благослове́н еси́.
Опали́ струе́ю зми́евы главы́ пе́щный высо́кий пла́мень,/ ю́ноши нося́щ благочести́выя,/ ути́шивый неудободержи́мую мглу из греха́// всю же омыва́ет росо́ю Ду́ха.
Песнь 8: Хвалим, благословим, покланяемся Господеви,// поюще и превозносяще во вся веки.
Та́йну пресла́вную вавило́нская показа́ пещь,/ источи́вшая ро́су,/ я́ко струя́ми имя́ше невеще́ственный Огнь восприя́ти Иорда́н/ и объя́ти пло́тию креща́ема Зижди́теля,// Его́же благословя́т лю́дие и превозно́сят во вся ве́ки.
Свобо́дна у́бо тварь познава́ется/ и сы́нове Све́та пре́жде омраче́ннии;/ еди́н сте́нет тьмы предста́тель./ Ны́не да благослови́т усе́рдно Вино́внаго// пре́жде окая́нное язы́ков всенасле́дие.
Песнь 9:
ПРИПЕВЫ ПРАЗДНИКА:
Велича́й, душе́ моя́,// Честне́йшую Го́рних во́инств, Де́ву Пречи́стую, Богоро́дицу.
Недоуме́ет всяк язы́к благохвали́ти по достоя́нию,/ изумева́ет же ум и преми́рный пе́ти Тя, Богоро́дице,/ оба́че, Блага́я су́щи, ве́ру приими́,/ и́бо любо́вь ве́си Боже́ственную на́шу:// Ты бо христиа́н еси́ Предста́тельница, Тя велича́ем.
Велича́й, душе́ моя́,/ от Предте́чи Креще́ния Прося́ща.
Велича́й, душе́ моя́,/ во Иорда́не Прише́дшаго крести́тися.
Дави́де, прииди́ Ду́хом к просвеще́нным, –/ ны́не приступи́те, – пой к Бо́гу, –/ ве́рою, – глаго́ля, – просвети́теся!/ Сей ни́щий воззва́ Ада́м в паде́нии, и́бо Того́ услы́ша Госпо́дь,// прише́д, струя́ми Иорда́нскими тле́ннаго же обнови́.
Велича́й, душе́ моя́,/ от Оте́ческаго гла́са Свиде́тельствованна.
Велича́й, душе́ моя́,/ Еди́наго от Тро́ицы, прекло́ньшаго вы́ю и Креще́ние прие́мша
Иса́ия, – измы́йтеся, очи́ститеся! – глаго́лет,/ – лука́вствия пред Го́сподем оста́вите./ Жа́ждущии, на во́ду жи́ву иди́те:/ кропи́т бо водо́ю, обновля́я, Христо́с приступа́ющия к Нему́ ве́рою// и к животу́ нестаре́емому креща́ет Ду́хом.
Проро́че, прииди́ ко Мне,/ простри́ ру́ку и крести́ Мя ско́ро.
Проро́че, оста́ви ны́не и крести́ Мя, хотя́ща:/ испо́лнити бо приидо́х вся́ку пра́вду.
Соблюда́емся благода́тию, ве́рнии, и печа́тию./ Я́ко бо губи́теля, бежа́ша пра́га евре́и, дре́вле окрова́влена,/ та́ко и нам исхо́дное Боже́ственное сие́ пакибытия́ ба́ня бу́дет.// Отсю́ду и Тро́ицы у́зрим Свет Незаходи́мый.
Днесь Влады́ка/ преклоня́ет вы́ю под ру́ку Предте́чеву.
О, па́че ума́ Рождества́ Твоего́ чуде́с!/ Неве́сто Всечи́стая, Ма́ти Благослове́нная,/ Е́юже получи́вше всесоверше́нное спасе́ние,/ досто́йно хва́лим, я́ко Благоде́теля,// дар нося́ще – песнь благодаре́ния.
Днесь Иоа́нн креща́ет Влады́ку,/ во струя́х Иорда́нских.
Днесь Влады́ка/ вода́ми погреба́ет челове́ческий грех.
Уве́дехом Моисе́ю купино́ю явле́нная, гряди́, стра́нными уста́вы соде́ланная:/ я́ко бо спасе́ся, Огнь нося́щи, Де́ва, Светоно́сна ро́ждши Благоде́теля,// во Иорда́нских же струя́х явле́нна.
Днесь Влады́ка свы́ше свиде́тельствуется,/ Сын возлю́бленный.
Днесь Влады́ка/ прии́де освяти́ти естество́ водно́е.
Днесь Влады́ка/ Креще́ние прие́млет руко́ю Предте́чевою.
Помазу́еши, соверша́я челове́ческое существо́, Царю́ Безнача́льне,/ Ду́ха обще́нием, струя́ми чи́стыми отмы́в/ и тьмы кре́пость же посра́мль возвы́шенную,// ны́не в безпреста́ннем возда́ти житии́.
О, па́че ума́ Рождества́ Твоего́ чуде́с!/ Неве́сто Всечи́стая, Ма́ти Благослове́нная,/ Е́юже получи́вше всесоверше́нное спасе́ние,/ досто́йно хва́лим, я́ко Благоде́теля,// дар нося́ще – песнь благодаре́ния.
СТИХИРЫ на хвалитех:
Всякое дыхание да хвалит Господа.
Хвалите Господа с небес, / хвалите Его в вышних. / Тебе подобает песнь Богу.
Хвалите Его, вси Ангели Его, / хвалите Его, вся Силы Его. / Тебе подобает песнь Богу.
Сотворити в них суд написан, слава сия будет всем преподобным Его.
Свет от Света, / возсия мирови Христос, Спас наш, / явлейся Бог. / Сему, людие, поклонимся.
Хвалите Бога во святых Его, хвалите Его во утвержении силы Его.
Како Тя, Христе, / раби, Владыку достойно почтим? / Яко в водах всех нас обновил eси.
Хвалите Его на силах Его, хвалите Его по множеству величествия Его.
Ты, во Иoрдане крещся, Спасе наш, / воды освятил eси, / дланию раба рукополагаемый / и страсти мира исцеляяй. / Велие таинство явления Твоего, / Человеколюбче Господи, слава Тебе.
Хвалите Его во гласе трубнем, хвалите Его во псалтири и гуслех.
Истинный Свет явися / и всем просвещение дарует, / крещается Христос с нами, / Иже всякия вышши чистоты, / влагает священие воде, / и душам сие очищение бывает, / земное являемое и выше Небес разумеваемое. / Банею – спасение, водою же – Дух, / погружения ради, иже к Богу, наш восход бывает. / Чудeсна дела Твоя, Господи, слава Тебе.
Слава Отцу и Сыну и Святому Духу.
Водами Иoрданскими одеялся eси, Спасе, / одеяйся Светом, яко ризою, / и приклонил eси главу Предтечи, Иже небо измеривый пядию. / Да обратиши мир от лести и спасеши, / яко Человеколюбец.
И ныне и присно и во веки веков. Аминь.
Днесь Христос на Иoрдан прииде креститися, / днесь Иоанн касается верху Владычню. / Силы Небесныя ужасошася, / преславное видяще таинство. / Море виде и побеже, / Иoрдан, видев, возвратися. / Мы же, просвещшеся, вопием: / слава явившемуся Богу, / и на земли виденному, / и просветившему мир.
Славосло́вие вели́кое:
Сла́ва в вы́шних Бо́гу, и на земли́ мир, в челове́цех благоволе́ние. Хва́лим Тя, благослови́м Тя, кла́няем Ти ся, славосло́вим Тя, благодари́м Тя, вели́кия ра́ди сла́вы Твоея́. Го́споди Царю́ Небе́сный, Бо́же О́тче Вседержи́телю, Го́споди, Сы́не Единоро́дный, Иису́се Христе́, и Святы́й Ду́ше. Го́споди Бо́же, А́гнче Бо́жий, Сы́не Оте́чь, взе́мляй грех ми́ра, поми́луй нас; взе́мляй грехи́ ми́ра, приими́ моли́тву на́шу; седя́й одесну́ю Отца́, поми́луй нас. Я́ко Ты еси́ еди́н Свят, Ты еси́ еди́н Госпо́дь, Иису́с Христо́с, в сла́ву Бо́га Отца́. Ами́нь.
На всяк день благословлю́ Тя, и восхвалю́ И́мя Твое́ во ве́ки, и в век ве́ка.
Сподо́би, Го́споди, в день сей без греха́ сохрани́тися нам. Благослове́н еси́, Го́споди, Бо́же оте́ц на́ших, и хва́льно и просла́влено И́мя Твое́ во ве́ки. Ами́нь.
Бу́ди, Го́споди, ми́лость Твоя́ на нас, я́коже упова́хом на Тя.
Благослове́н еси́, Го́споди, научи́ мя оправда́нием Твои́м.
трижды)
Го́споди, прибе́жище был еси́ нам в род и род. Аз рех: Го́споди, поми́луй мя, исцели́ ду́шу мою́, я́ко согреши́х Тебе́. Го́споди, к Тебе́ прибего́х, научи́ мя твори́ти во́лю Твою́, я́ко Ты еси́ Бог мой: я́ко у Тебе́ исто́чник живота́, во све́те Твое́м у́зрим свет. Проба́ви ми́лость Твою́ ве́дущим Тя.
Святы́й Бо́же, Святы́й Кре́пкий, Святы́й Безсме́ртный, поми́луй нас.
(трижды)
Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху и ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Святы́й Безсме́ртный, поми́луй нас.
Святы́й Бо́же, Святы́й Кре́пкий, Святы́й Безсме́ртный, поми́луй нас.
Тропарь Крещения Господня, глас 1 (трижды):
Во Иoрда́не креща́ющуся Тебе́, Го́споди,/ Тро́йческое яви́ся поклоне́ние:/ Роди́телев бо глас свиде́тельствоваше Тебе́,/ возлю́бленнаго Тя Сы́на имену́я,/ и Дух в ви́де голуби́не/ изве́ствоваше словесе́ утвержде́ние./ Явле́йся Христе́ Бо́же// и мир просвеще́й, сла́ва Тебе́.
ОСНОВНЫЕ ТЕКСТЫ СЛУЖБЫ И ПЕСНОПЕНИЯ ДЛЯ ОБЩЕНАРОДНОГО ПЕНИЯ
Свято́е Богоявле́ние
Креще́ние Го́спода Бо́га и Спа́са на́шего Иису́са Христа́
Совершается Литургия свт. Василия Великого с антифонами праздника
1-й антифон, глас 1 (Псалом 113):
Во исхо́де Изра́илеве от Еги́пта,/ до́му Иа́ковля из люде́й ва́рвар.
Моли́твами Богоро́дицы, Спа́се, спаси́ нас.
Бысть Иуде́я святы́ня Его́,/ Изра́иль о́бласть Его́.
Моли́твами Богоро́дицы, Спа́се, спаси́ нас.
Мо́ре ви́де и побеже́,/ Иорда́н возврати́ся вспят.
Моли́твами Богоро́дицы, Спа́се, спаси́ нас.
Что ти есть, мо́ре, я́ко побе́гло еси́?/ И тебе́, Иорда́не, я́ко возврати́лся еси́ вспять?
Моли́твами Богоро́дицы, Спа́се, спаси́ нас.
Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху и ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Моли́твами Богоро́дицы, Спа́се, спаси́ нас.
2-й антифон, глас 2 (Псалом 114):
Возлюби́х, я́ко услы́шит Госпо́дь/ глас моле́ния моего́.
Спаси́ ны, Сы́не Бо́жий,/ во Иорда́не крести́выйся, пою́щия Ти:// аллилу́ия.
Я́ко приклони́ у́хо Свое́ мне,/ и во дни моя́ призову́.
Спаси́ ны, Сы́не Бо́жий,/ во Иорда́не крести́выйся, пою́щия Ти:// аллилу́ия.
Объя́ша мя боле́зни сме́ртныя, беды́ а́довы обрето́ша мя,/ скорбь и боле́знь обрето́х и И́мя Госпо́дне призва́х.
Спаси́ ны, Сы́не Бо́жий,/ во Иорда́не крести́выйся, пою́щия Ти:// аллилу́ия.
Ми́лостив Госпо́дь и пра́веден,/ и Бог наш ми́лует.
Спаси́ ны, Сы́не Бо́жий,/ во Иорда́не крести́выйся, пою́щия Ти:// аллилу́ия.
Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху и ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Единоро́дный Сы́не и Сло́ве Бо́жий, Безсме́ртен Сый/ и изво́ливый спасе́ния на́шего ра́ди/ воплоти́тися от Святы́я Богоро́дицы и Присноде́вы Мари́и,/ непрело́жно вочелове́чивыйся,/ распны́йся же, Христе́ Бо́же, сме́ртию смерть попра́вый,/ Еди́н Сый Святы́я Тро́ицы,// спрославля́емый Отцу́ и Свято́му Ду́ху, спаси́ нас.
3-й антифон, глас 1 (Псалом 117):
Испове́дайтеся Го́сподеви, я́ко Благ,/ я́ко в век ми́лость Его́.
Тропарь Праздника: Во Иoрда́не креща́ющуся Тебе́, Го́споди,/ Тро́йческое яви́ся поклоне́ние:/ Роди́телев бо глас свиде́тельствоваше Тебе́,/ возлю́бленнаго Тя Сы́на имену́я,/ и Дух в ви́де голуби́не/ изве́ствоваше словесе́ утвержде́ние./ Явле́йся Христе́ Бо́же// и мир просвеще́й, сла́ва Тебе́.
Да рече́т у́бо дом Изра́илев:/ я́ко Благ, я́ко в век ми́лость Его́.
Во Иoрда́не креща́ющуся Тебе́, Го́споди,/ Тро́йческое яви́ся поклоне́ние…
Да рече́т у́бо дом Ааро́нь:/ я́ко Благ, я́ко в век ми́лость Его́.
Во Иoрда́не креща́ющуся Тебе́, Го́споди,/ Тро́йческое яви́ся поклоне́ние…
Да реку́т у́бо вси, боя́щиися Го́спода:/ я́ко Благ, я́ко в век ми́лость Его́.
Во Иoрда́не креща́ющуся Тебе́, Го́споди,/ Тро́йческое яви́ся поклоне́ние…
Во время входа с Евангелием:
Благослове́н гряды́й во И́мя Госпо́дне,/ благослови́хом вы из до́му Госпо́дня,/
Бог Госпо́дь и яви́ся нам.
Тропарь праздника, глас 1:
Во Иoрда́не креща́ющуся Тебе́, Го́споди,/ Тро́йческое яви́ся поклоне́ние:/ Роди́телев бо глас свиде́тельствоваше Тебе́,/ возлю́бленнаго Тя Сы́на имену́я,/ и Дух в ви́де голуби́не/ изве́ствоваше словесе́ утвержде́ние./ Явле́йся Христе́ Бо́же// и мир просвеще́й, сла́ва Тебе.
Кондак праздника, глас 4:
Яви́лся еси́ днесь вселе́нней,/ и свет Твой, Го́споди, зна́менася на нас,/ в ра́зуме пою́щих Тя:/ прише́л еси́ и яви́лся еси́,// Свет Непристу́пный.
Вместо трисвятого:
Елицы во Христа крестистеся, во Христа облекостеся. Аллилуия.
Прокимен, глас 4: Благослове́н гряды́й во И́мя Госпо́дне,/ Бог Госпо́дь и яви́ся нам.
Стих: Испове́дайтеся Го́сподеви, я́ко Благ, я́ко в век ми́лость Его́.
К Титу послание святого апостола Павла (гл.2:11-14, гл.3:4-7) [перевод на русский язык]
Сын мой Тит, явилась благодать Божия, спасительная всем людям, наставляющая нас, чтобы мы, отвергнув нечестие и мирские вожделения, целомудренно, и праведно, и благочестиво жили в нынешнем веке, ожидая блаженной надежды и явления славы великого Бога и Спасителя нашего Иисуса Христа, Который дал Себя за нас, чтобы искупить нас от всякого беззакония и очистить Себе народ особенный, ревнитель добрых дел.
Когда же явилась благость и человеколюбие Спасителя нашего Бога, – то не по делам праведности, которые бы мы сотворили, но по Своей милости Он спас нас чрез купель возрождения и обновления Духом Святым, Которого Он излил на нас обильно чрез Иисуса Христа, Спасителя нашего, чтобы мы, оправданные Его благодатью, стали наследниками в надежде жизни вечной.
ЕВАНГЕЛИЕ от Матфея (глава 3: 13–17)
В то время приходит Иисус из Галилеи на Иордан к Иоанну креститься от него. Иоанн же препятствовал Ему, говоря: "Мне нужно от Тебя креститься, а Ты приходишь ко мне?" Но Иисус в ответ сказал ему: "Допусти сейчас; ибо так подобает нам исполнить всякую правду". Тогда он допускает Его. И, крестившись, Иисус тотчас вышел из воды; и вот, открылись Ему небеса, и увидел Он Духа Божия, нисходящего как голубь и спускающегося на Него. И вот, голос с небес, говорящий: "Это – Сын Мой Возлюбленный, на Котором Мое благоволение!".
Задосто́йник (Вме́сто «Досто́йно есть…»):
Велича́й, душе́ моя́,// Честне́йшую го́рних во́инств, Де́ву Пречи́стую Богоро́дицу.
Недоуме́ет всяк язы́к благохвали́ти по достоя́нию,/ изумева́ет же ум и преми́рный пе́ти Тя, Богоро́дице,/ оба́че, Блага́я су́щи, ве́ру приими́,/ и́бо любо́вь ве́си Боже́ственную на́шу:// Ты бо христиа́н еси́ Предста́тельница, Тя велича́ем.
ВЕЛИКОЕ ОСВЕЩЕНИЕ ВОДЫ
Тропари на водоосвящении, глас 8
Глас Господень на водах вопиет, глаголя: приидите, приимите вси Духа премудрости, Духа разума, Духа страха Божия, явльшагося Христа.
(трижды)
Днесь вод освящается естество, и разделяется Иордан, и своих вод возвращает струи Владыку зря крещаема.
(дважды)
Яко Человек на реку пришел еси, Христе Царю, и рабское крещения прияти тщишися, Блаже, от Предтечеву руку, грех ради наших, Человеколюбче.
(дважды)
Слава, и ныне: Ко гласу вопиющаго в пустыни, уготовайте путь Господень. Пришел еси, Господи, зрак рабий приим, крещения прося, не ведый греха: видеша Тя воды и убояшася. Трепетен бысть Предтеча, и возопи глаголя: како просветит светильник Света? Како руку положит раб на Владыку? Освяти мене и воды, Спасе, вземляй мира грех.
ПАРЕМИИ (перевод на русский язык)
Пророчества Исаиина чтение (глава 35):
Возвеселится пустыня и сухая земля, и возрадуется страна необитаемая и расцветет как нарцисс; великолепно будет цвести и радоваться, будет торжествовать и ликовать; слава Ливана дастся ей, великолепие Кармила и Сарона; они увидят славу Господа, величие Бога нашего. Укрепите ослабевшие руки и утвердите колени дрожащие; скажите робким душею: будьте тверды, не бойтесь; вот Бог ваш, придет отмщение, воздаяние Божие; Он придет и спасет вас. Тогда откроются глаза слепых, и уши глухих отверзутся. Тогда хромой вскочит, как олень, и язык немого будет петь; ибо пробьются воды в пустыне, и в степи — потоки. И превратится призрак вод в озеро, и жаждущая земля — в источники вод; в жилище шакалов, где они покоятся, будет место для тростника и камыша. И будет там большая дорога, и путь по ней назовется путем святым: нечистый не будет ходить по нему; но он будет для них одних; идущие этим путем, даже и неопытные, не заблудятся. Льва не будет там, и хищный зверь не взойдет на него; его не найдется там, а будут ходить искупленные. И возвратятся избавленные Господом, придут на Сион с радостным восклицанием; и радость вечная будет над головою их; они найдут радость и веселье, а печаль и воздыхание удалятся.
Пророчества Исаиина чтение (глава 55):
Жаждущие! идите все к водам; даже и вы, у которых нет серебра, идите, покупайте и ешьте; идите, покупайте без серебра и без платы вино и молоко. Для чего вам отвешивать серебро за то, что не хлеб, и трудовое свое за то, что не насыщает? Послушайте Меня внимательно и вкушайте благо, и душа ваша да насладится туком. Приклоните ухо ваше и придите ко Мне: послушайте, и жива будет душа ваша, — и дам вам завет вечный, неизменные милости, обещанные Давиду. Вот, Я дал Его свидетелем для народов, вождем и наставником народам. Вот, ты призовешь народ, которого ты не знал, и народы, которые тебя не знали, поспешат к тебе ради Господа Бога твоего и ради Святаго Израилева, ибо Он прославил тебя. Ищите Господа, когда можно найти Его; призывайте Его, когда Он близко. Да оставит нечестивый путь свой и беззаконник — помыслы свои, и да обратится к Господу, и Он помилует его, и к Богу нашему, ибо Он многомилостив. Мои мысли — не ваши мысли, ни ваши пути — пути Мои, говорит Господь. Но как небо выше земли, так пути Мои выше путей ваших, и мысли Мои выше мыслей ваших. Как дождь и снег нисходит с неба и туда не возвращается, но напояет землю и делает ее способною рождать и произращать, чтобы она давала семя тому, кто сеет, и хлеб тому, кто ест, — так и слово Мое, которое исходит из уст Моих, — оно не возвращается ко Мне тщетным, но исполняет то, что Мне угодно, и совершает то, для чего Я послал его. Итак вы выйдете с веселием и будете провожаемы с миром; горы и холмы будут петь пред вами песнь, и все дерева в поле рукоплескать вам. Вместо терновника вырастет кипарис; вместо крапивы возрастет мирт; и это будет во славу Господа, в знамение вечное, несокрушимое.
Пророчества Исаиина чтение (глава 12):
И в радости будете почерпать воду из источников спасения, и скажете в тот день: славьте Господа, призывайте имя Его; возвещайте в народах дела Его; напоминайте, что велико имя Его; пойте Господу, ибо Он соделал великое, — да знают это по всей земле. Веселись и радуйся, жительница Сиона, ибо велик посреди тебя Святый Израилев.
Прокимен, глас 3:
Госпо́дь просвеще́ние мое́ и Спаси́тель мой,/ кого́ убою́ся?
Стих: Госпо́дь Защи́титель живота́ моего́, от кого́ устрашу́ся?
Первое послание святого апостола Павла к Коринфянам (глава 10:1-4):
Братья, я не хочу, чтобы вы были в неведении, что отцы наши все были под облаком и все прошли сквозь море; и все в Моисея были крещены в облаке и в море; и все вкусили одну и ту же духовную пищу, и все пили одно и то же духовное питие; ибо пили из духовной скалы, их сопровождавшей. А скала – это был Христос.
Евангелие от Марка (глава 1:9–11):
В то время пришел Иисус из Назарета Галилейского и был крещен Иоанном во Иордане. И тотчас, выходя из воды, увидел разверзающиеся небеса и Духа, как голубя, нисходящего на Него. И голос раздался с небес: «Ты – Сын Мой Возлюбленный, на Тебе Мое благоволение».
Тропарь праздника, глас 1
Во Иoрдане крещающуся Тебе, Господи, / Тройческое явися поклонение: / Родителев бо глас свидетельствоваше Тебе, / возлюбленнаго Тя Сына именуя, / и Дух в виде голубине / извествоваше словесе утверждение. / Явлейся Христе Боже / и мир просвещей, слава Тебе.
Кондак праздника, глас 4:
Явился еси днесь вселенней, / и свет Твой, Господи, знаменася на нас, / в разуме поющих Тя: / пришел еси и явился еси, / Свет Неприступный.
Стихира Праздника, глас 6:
Воспоим, вернии, / еже о нас Божия благодеяния величество: / о нашем бо прегрешении быв Человек, / нашим очищением очищается во Иордане, / Един Чистый и Нетленный, / освящаяй мене и воды / и главы змиев сокрушаяй в воде. / Почерпем убо воду с веселием, братие: / благодать бо Духа верно почерпающим / невидимо подавается от Христа Бога / и Спаса душ наших.
КАНОН - СВЯТОЕ БОГОЯВЛЯЕНИЕ - 2014-01-18
См. также:
Крещение Господне: явление Бога народу
Крещенские паремии: истории «про воду»
Крещение Господне (Богоявление): учимся петь тропарь и кондак
Освящение мироздания
Крещение Господне: иконы праздника
Крещенская вода: как ее пить?
Всем ли полезно купание в проруби на праздник Крещения?
Крещенский экстрим: как я купалась в иордани
Версия для печати
Тэги:
Крещение